zaterdag 25 januari 2014

Herfst - kastanjes


Een ander geweldig ding van de herfst is dat je je eten gewoon buiten kunt vinden. Ik heb al verteld over allerlei paddenstoelen en ik kijk uit naar de dag dat ik jullie kan vertellen over de truffeljacht. Het is een van mijn grootste wensen om dat mee te maken.
Maar omdat je nou eenmaal niet alles kan hebben gaat deze blog over een ander herfstproduct. Kastanjes.

Het is erg troostrijk om op een koude herfstdag een vuur te maken en kastanjes te poffen. Niet bang zijn voor een beetje viezigheid, want het wordt nogal een troep, maar het is het waard. Snijd de kastanjes in met een scherp mes, rooster ze op de gloeiende as van het vuur, wikkel ze in een natte theedoek en pel ze dan. 

Ze smaken bijzonder lekker met een glas vino novello en gepofte aardappel met salie.
















Een van mijn beste Italiaanse vrienden vertelde me dat het eigenlijk een kunst is om je diner goed te eindigen. Neem je als laatste een kastanje.. of een slok wijn? Probeer het, en probeer het opnieuw, en opnieuw, want je moet absoluut zeker zijn. Ik hoef zeker niet te vertellen wie er enigszins aangeschoten was.









De verwante producten zijn ook erg goed bruikbaar voor herfstgerechten. Een kastanje quiche bijvoorbeeld. Ik gebruik altijd een blikje kastanjepuree, maar je kunt het zelf maken. Het is wel een enorm werk en het lukt zelden echt goed.
Voor het bladerdeeg klik hier. Verwarm de oven tot 180°C. Ik fruit altijd een beetje spek, een paar sjalotjes en een teentje knoflook tot het lichtbruin is. Meng het mengsel door de kastanjepuree, voeg zout, peper en wat geraspte kaas toe. Spreid het uit over het deeg. Klop twee eieren met zout, peper en nog wat geraspte kaas. Giet het over de taart, schud licht. Zet de taart ca. 40 minuten in de oven.

Een zoete variant is ook erg lekker. Meng in dat geval de kastanjepuree met een zakje vanillesuiker, twee eetlepels witte suiker, twee eetlepels slagroom en een stijfgeslagen eiwit. Bak ongeveer een half uur.

Kastanjemeel heeft veel mogelijkheden. Ik maak vaak Castagnaccio, een Toscaanse kastanjetaart van kastanjemeel, rozijnen, walnoten, rozemarijn, pijnboompitten en olijfolie. Je kunt de recepten overal vinden.









Mijn eigen recept is een kastanje-chocoladetaart.
Ingrediënten:
150 gram kastanjemeel
30 gram bloem
20 gram cacaopoeder (de zoete)
200 gram boter
175 gram suiker
1 zakje vanillesuiker
4 eieren


Verwarm de oven tot 180°. Beboter een springvorm en strooi er wat bloem in. Meng het kastanjemeel met de bloem en het cacaopoeder. Klop de boter met de suiker en voeg één voor één de eieren toe. Klop tot het glad is en voeg dan beetje bij beetje het meel toe. Blijf kloppen tot het een glad en egaal beslag is. Doe het in de vorm en strijk voorzichtig glad. Bak ongeveer 45 minuten.








En als je dan nog kastanjes over hebt... wat is er nou mooier als herfstversiering?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten