zaterdag 25 januari 2014

Zoete en hartige ciambella

Als allereerste wil ik mijn vriendin Lucia Rufini bedanken. Zij heeft haar recept van ciambella al prosciutto  gepost op haar blog, die je hier kunt vinden ( in het Italiaans :D).

Ik wilde alleen graag een vegetarische versie en ben daarmee gaan experimenteren. De zoete versie is van mezelf. Denkend aan ciambella, dacht ik aan de eerste keer dat ik er eentje at. Dat was in Italie, Emiglia Romagna (waar anders) waar mijn buurman Claudio me uitnodigde voor een prosecco en een stukje ciambella. het werd een geweldige avond en dat kwam door de ciambella, niet door de hoeveelheid prosecco en limoncello daarna. Claudio werd de "Oh Captain my Captain" voor de volgende jaren van mijn leven.

Toch heb ik zelf geleerd  ciambella te maken. En zoals de Italianen zeggen: "non tutte le ciambelle riescono col bucco" oftewel, niet alle ciambelle hebben een gat.... niet alles gaat zoals het zou moeten. Laten we het, net als de Italianen, bij eten houden, anders wordt het te gecompliceerd.

Voor de ciambelle:
500 gram meel
1 zakje gedroogde gist
mespunt zout
125 ml. melk
125 ml lauw water
5 zongedroogde tomaten
verse of gedroogde oregano
geraspte kaas (ik heb grana gebruikt, maar het kan met pecorino, provolone of zelfs mozzarella)
handvol rozijnen, geweekt (nog lekkerder: week ze in vin santo, amaretto of een andere zoete likeur)
2 zakjes vanillesuiker
2 theelepels caramelsiroop
kaneel

Maak een deeg van het meel, de gist, zout, melk en water. verdeel het deeg in twee delen.
Doe door de ene helft (de hartige) nog wat zout en laat afgedekt minstens twee uur rijzen.

Doe door de andere helft een zakje vanillesuiker, kneed goed en laat afgedekt minimaal twee uur rijzen.

Voor de ciambella met kaas:
Rol het deeg uit tot een lap van ca. 30 x 15 cm. verdeel de in stukjes gesneden tomaten erover, de oregano, maal er zout en peper over en strooi de kaas erover.
oprollen en dan een ring vormen. Op een bakplaat leggen en nog minstens een uur, afgedekt, laten wijzen.

Voor de zoete ciambella:
Rol het deeg uit tot een lap van ca. 30 x 15 cm. Verdeel de geweekte rozijnen, het tweede zakje vanillesuiker en de caramelsiroop erover.
Oprollen en een ring vormen. Op een bakplaat leggen en nog minstens een uur, afgedekt laten rijzen.

Verwarm de oven 10 minuten voor op 220 graden celsius. Bestrooi de zoete ciambella met wat kaneel en de hartige met wat gedroogde oregano.
10 minuten bakken, daarna de oventemperatuur temperen tot 190 graden celsius en nog 10 minuten bakken. De ciambelle zijn klaar als ze hol klinken als je er op klopt.

Laat ze afkoelen op een rooster en eet smakelijk!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten