zaterdag 25 januari 2014

Linzen met -of zonder- worst


Als je over de Umbrische keuken wil schrijven kun je linzen niet overslaan. Ik begrijp volkomen waarom Esau zijn eerstgeboorterecht opgaf voor een linzenschotel, hoewel ze zo makkelijk te maken zijn dat ik mijn eigen schotel had gemaakt als ik hem was.


Maar misschien hadden ze in die tijd nog geen linzen uit Castelluccio, Umbrie. Castelluccio is een klein dorp op 1450 meter hoogte op de Piano Grande, een hoogvlakte. Als je er meer over wil lezen klik hier.

Castelluccio is beroemd om de linzen. Ze worden biologisch gekweekt, vrij van bestrijdingsmiddelen en van uitzonderlijke kwaliteit. En het beste: je hoeft ze geen hele nacht te laten weken.

Ingredienten voor de vegetarische versie (2p):
250 gram linzen
1 ui, gehakt
1 wortel, gehakt
1 stengel bleekselderij, gehakt
1 tomaat, in kleine stukjes gesneden
1 teentje knoflook, geperst
1 takje verse rozemarijn
olijfolie
zout en peper
ongeveer ½ liter bouillon (ik gebruik verse groentenbouillon, maar om het snel en simpel te houden kan je ook een bouillonblokje gebruiken).  

Toevoeging voor de niet vegetarische versie:
2 worstjes

Fruit de ui, wortel, selderij en knoflook op gematigd vuur in de olijfolie.
Voeg de tomaat toe en meng goed.
Voeg de linzen toe, meng goed en laat ca. een minuut meefruiten.
Zet het vuur laag, voeg de helft van de bouillon en de rozemarijn toe. Zet het vuur weer hoog, breng het aan de kook. Zet het vuur dan weer laag en voeg zout en peper toe. Laat ongeveer een half uur stoven. Roer af en toe.
Voeg dan de rest van de bouillon toe, roer, en, als je de worstjes wil gebruiken, doe die er dan nu bij.
Laat nog een half uur stoven. Af en toe roeren.


Ik serveer de linzen met een bruschetta of grissini.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten